Počas plavby

Ubytovanie
Bez ohľadu na kategóriu, každá kajuta má vlastnú kúpeľňu so sprchovacím kútom (niekedy vo vyšších kategóriách aj vaňou alebo dokonca vírivkou), WC, uterákmi a dávkovačom na sprchovací šampón. K vybaveniu kajuty patrí ďalej sušič na vlasy, telefón, trezor, minibar, TV so satelitným príjmom a regulovateľná klimatizácia.
K službám patrí aj upratovanie kajuty 2x denne, pravidelná výmena uterákov a, podľa dĺžky plavby alebo potreby, aj posteľnej bielizne. Váš kajutový steward je Vám k dispozícii.
Upozornenie: pamätajte na to, že loď, akokoľvek pohodlná a luxusná, je v skutočnosti stroj, ktorý sa hýbe. Je preto možné, že počas plavby ucítíte vibrácie, prípadne najmä na nižších palubách, jemný hluk motorov. Táto skutočnosť nie je prijateľným dôvodom na sťažnosti či reklamácie; ani na vyžadovanie výmeny kajuty.
Taktiež je potrebná neustála údržba lode. Tento servis sa vykonáva podľa možnosti čo najdiskrétnejšie a je potrebné sa prípadným výnimočným obmedzeniam prispôsobiť.  

Osobný účet na extra výdaje *** Aktualizácia počas pandémie COVID -19 
Na palube je aktuálne preferovaný vklad prostredníctvom bankomatov. Na recepcii sa posádka zdržuje len vo vyhradenom čase - v závislosti od lodnej spoločnosti.
Za účelom zjednodušenia života na palube je na lodiach zavedený bezhotovostný systém. Všetky Vaše osobné výdaje (nákupy v lodných butikoch, zakúpené exkurzie, masáže, nápoje, prepitné pre personál...) sa automaticky započítavajú na Váš osobný účet. Pri nákupe stačí predložiť kajutovú kartičku a podpísať účet.
V posledný večer plavby Vám bude potom do kajuty doručené celkové vyúčtovanie. Ak ste zaregistrovali svoju kreditnú kartu, platba prebehne automaticky. Pre platbu v hotovosti a - v závislosti od konkrétnej plavebnej spoločnosti - aj pri platbe elektronickou kartou sa musíte dostaviť na recepciu.
VISA, American Express, MasterCard, Discover sú kreditné karty akceptované väčšinou lodných spoločností a podľa destinácie a spoločnosti aj hotovosť v euro EUR alebo americký dolár USD.
Upozornenie: pri založení lodného účtu kreditnou kartou môže byť Vami autorizovaná čiastka blokovaná lodnou spoločnosťou ešte cca 2 – 3 týždne po ukončení plavby, aj po vyrovnaní účtu.

 

Telefón a Internet
Pokiaľ ste v dosahu mobilných sietí z pevniny, ceny sú podľa tabuliek roamingu* Vášho mobilného moderátora. Na niektorých lodiach je k dispozícii aj trvalý mobilný signál, ale poplatky sú oveľa vyššie než bežný roaming.
Na lodiach môžete za poplatok využiť aj pevné telefónne linky alebo internetové centrum Internet Café. Na väčšine plavieb je už k dispozícii aj bezdrôtové pripojenie na internet WiFi podľa aktuálneho cenníka plavebnej spoločnosti.  K dispozícii sú zvýhodnené balíčky s objemovým alebo časovým limitom, ktoré sú väčšinou k zakúpeniu už pred plavbou.
Čo sa týka Internetu, spojenie na lodiach je prostredníctvom satelitov a preto je cena týchto služieb dosť vysoká, pričom spojenie je pomalšie a menej stabilné než na aké sme zvyknutí.
Tip: Využite skutočnosť, že nie ste „online“ a vychutnajte si plavbu naplno. WhatsUp, Facebook a Instagram si nechajte na chvíle pri káve alebo pohári vína v niektorej z mnohých kaviarní v niektorom z prístavov.
*Od 15. júna 2017 môžu všetci občania Európskej únie využívať službu roaming za cenu ako vo svojej domovskej krajine. Toto platí pre všetky druhy služieb, t.j. dátových, hlasových či sms. Euro Roaming ale neplatí na lodné ani satelitné krytia.

Lekárska starostlivosť *** Aktualizácia počas pandémie COVID -19
Na každej lodi sa nachádza zdravotné stredisko ( v tomto čase rozšírené o priestory a počet zdravotného personálu, ktorý je špeciálne zaškolený aj pre prípady s COVID - 19) so zdravotníckym personálom pracujúcim pod vedením lekára. Pracovná doba strediska je uvedená v odných novinách alebo sa informujte na Recepcii. Lekárska pohotovostná služba je k dispozícii počas celého dňa na príslušnom telefónnom čísle. 
Lekárska služba na palube je spoplatnená. Poplatky sú uvedené priamo v stredisku a sú automaticky zapisované na ťarchu Vašej platobnej karty. Účastníkom preto odporúčame uzavrieť vopred individuálne poistenie liečebných nákladov.
Tip: na palube lodí je k dispozícii výber liekov. Tento výber však nemôže všetky potreby a preto odporúčame, aby ste si Vaše lieky vzali vždy so sebou.

Lodné noviny *** Aktualizácia počas pandémie COVID -19
Všetky informácie sú dostupné na obrazovkách a v aplikácii lodnej spoločnosti, ktorú si bezplatne môžete stiahnuť do svojich mobilných telefónov. S týmito aplikáciami si napríklad rezervujete aj menu počas celého dňa.
Denný program na nasledujúci deň Vám bude vo forme lodných novín každý večer doručený priamo do Vašej kajuty. Program obsahuje , krátku predpoveď počasia a podrobné informácie o činnostiach a zábavných akciách usporadúvaných nasledujúci deň personálom lode.

Stravovanie*** Aktualizácia počas pandémie COVID -19
Raňajky a obedy sú podávané v priestoroch bufetu alebo v priestoroch reštaurácie, avšak nie sú podavané formou bufetu. Je tu síce zabezpečené voľné sedenie podľa bezpečnostného a hygienického protokolu, ale jedlo je servírované na Váš stôl zamestnancom lodnej spoločnosti. Rovnako je to so servírovaním večere, ale tu už sú stoli v reštaurácii označené pre tú ktorú kajutu. Na výber je ponuka jedál, menu, z ktorého si vopred vyberiete prostredníctvom aplikácie.
Čas podávania jedál v jednotlivých lodných reštaurácia na každý deň sa uvádza v lodných novinách (viď vyššie).
Raňajky sa podávajú v bufetovej reštaurácii a v hlavných reštauráciách. Kontinentálne raňajky sa pri väčšine lodných spoločností na požiadanie podávajú aj v kajutách, každé ráno s výnimkou dňa, kedy prebieha vylodenie cestujúcich.
Obed sa podáva v bufetových a v hlavných reštauráciách (podľa informácií v lodných novinách).
U väčšiny lodných spoločností je večera v hlavných reštauráciách z kapacitných dôvodov rozdelená do dvoch turnusov, hostia majú pridelené miesta na sedenie a vyžaduje sa formálnejšie oblečenie, zatiaľ čo v bufetových reštauráciách neplatí žiadne časové obmedzenie.
Okrem toho je na každej lodi minimálne jedna možnosť celodenného stravovania, kde sa môžete najesť kedykoľvek (alebo takmer kedykoľvek).
Na požiadanie je k dispozícii aj bezlepkové a vegetariánske menu, ako aj dobrý výber bezlepkových a bezlaktózových potravín - pozri aj článok o potravinových intoleranciách a alergiách.
Na väčšine lodí sú okrem hlavných aj špeciálne reštaurácie s gourmet menu, ktoré majú špeciálnu tematiku a ich menu sú často zostavované najznámejšími svetovými šéfkuchármi. Stravovanie v týchto reštauráciách nie je zahrnuté v cene plavby a sú k dispozícii na základe rezervácie.

Čo sa týka nápojov
Pre milovníkov vína je k dispozícii vždy bohatá ponuka medzinárodných vín rôznych značiek, ktorá uspokojí aj vysoké požiadavky. Počas plavby sa často uskutočňujú tematické ochutnávky (za poplatok), ako napríklad ochutnávky whisky, koňaku, talianskych vín…

Nápoje a služby súvisiace s ich podávaním, ktoré nie sú zahrnuté do ceny plavby, sa prostredníctvom kartičky zaratavajú na Váš osobný lodný účet. V záverečnom vyúčtovaní je k celkovej sume pripočítaný servisný poplatok pre obsluhujúci personál. Obsluhe barov a reštaurácií preto nie je pri objednávaní potrebné platiť žiadne ďalšie prepitné.

Informácia o pripočítavanom servisnom poplatku sa pri niektorých spoločnostiach (MSC a Costa) netýka držiteľov nápojových balíčkov, pokiaľ ide o nápoje v rámci zakúpeného balíčka.

Obchody a služby na palube *** Aktualizácia počas pandémie COVID -19 
Dodržuje sa bezpečnostná vzdialenosť a zabezpečuje sa maximálny počet osôb v priestoroch.
Široký výber značkového tovaru je k dispozícii v bezcolných palubných obchodoch Duty & Tax free: odevy, kozmetika, parfumérie, klenotníctva, okuliare, opaľovacie krémy, tabakové výrobky, nápoje a výrobky s logom lodnej spoločnosti. Obchody počas zastávok v prístavoch zatvorené.

Na všetkých lodiach sú kaderníctva a kozmetické salóny, sauna a masážny salón, telocvičňa, práčovňa a fotografická služba. Cenníky sú vystavené na palube.

Ležadlá na opaľovacích palubách *** Aktualizácia počas pandémie COVID -19 
Na otvorenom priestranstve pri dodržaní predpísanej bezpečnostnej vzdialenosti nie je treba si chrániť tvár rúškom.

Ležadlá na vrchných palubách, ako aj plážové osušky, sú cestujúcim k dispozícii bezplatne, no nedajú sa rezervovať. Niektoré lodné spoločnosti majú personál, ktorý zbiera osušky či iné predmety z ležadiel, ak tieto ostanú po dlhšiu dobu prázdne, aby sa tak zamedzilo ich celodennému obsadzovaniu.

Zábava a fitness   *** Aktualizácia počas pandémie COVID -19 
Dodržuje sa bezpečnostná vzdialenosť a zabezpečuje sa maximálny počet osôb v priestoroch. Môže sa stať, že niektoré prevádzky budú otvorené v obmedzenom čase, resp.nebudú otvprené vôbec.


Hostia môžu na palube používať moderné fitness centrum a služby wellnessu SPA. K dispozícii je aj bohatý celodenný animačný program pokrývajúci rôzne oblasti.

Môžete sa zúčastniť skupinových cvičení pod vedením školených predcvičovateľov - od rannej rozcvičky, aquagymnastiky v bazénoch, až po pilates, jogu či lekcií spinningu.  *Niektoré aktivity, ako aj služby osobného trénera, môžu byť spoplatnené.

Organizujú sa súťaže v hraní bridžu, binga, kanasty a spoločenských hier; súťaže v minigolfe, volejbalové zápasy, karaoke, maškarné plesy a súťaže o Miss či Mr. Cruise.
Taktiež množstvo zaujímavých prednášok a kurzov: tanečné a jazykové, maľovania, make-upu, bridžu, ale aj kurzy ovládania práce s počítačovými programami či telefónnych aplikácií; poriadajú sa prednášky o zdravom stravovaní, o navštívených prístavoch a pod.

Ako večerný program je večer k dispozícii diskotéka, kasíno, živá hudba v salónoch, kino, ale na najnovších lodiach aj predstavenia na ľadovej ploche, vodná akrobacia, kabarety a jazzové kluby. Vrcholom večera je show v lodnom divadle (muzikály, koncerty, akrobatické vystúpenia, kúzelnícké show a pod.).

Fakultatívne výlety na pobreží (exkurzie) ***  Aktualizácia počas pandémie COVID - 19
Ponuka fakultatívnych výletov (výlety sú plánované cca na pol dňa) je vzhľadom na aktuálnu situáciu obmedzená. Exkurzie sa v tomto období dajú zakúpiť len online a to ešte pred vycestovaním alebo aj počas plavby, pokiaľ sú k dispozícii dostupné miesta. Tie sú vzhľadom na aktuálnu situáciu limitované, dodržujú sa prísne bezpečnostné a hygienické opatrenia ako počas jazdy dopravným prostriedkom, tak aj počas samotnej návštevy výletného miesta. Skupina počas exkurzie dodržuje pokyny sprievodcu lodnej spoločnosti. Exkurzie je možné si zakúpiť po jednom alebo aj v balíčku po 3 v špeciálnej cene (cca 100 EUR / dospelá osoba na kajute pri 7 nočnej plavbe). 
Bez zakúpených exkurzí od lodnej spoločnosti sa nebude dať opustiť paluba lode v prístave.
Výlety v prístavoch Vám umožnia najefektívnejšie a najzaujímavejšie využitie času v navštívenom prístave. Kvalitný transport a služby profesionálnych sprievodcov sú samozrejmosťou. Na výber je vždy niekoľko možností, od jednoduchej prechádzky mestom či výletu autobusom až po prelety vrtuľníkom, ochutnávky miestnych špecialít, jazdy na džípe na púštnych dunách, deň strávený na jachte so šnorchlovaním, plávanie s korytnačkami a veľa iných.
Exkurzie organizované lodnou spoločnosťou sú fakultatívne a spoplatnené. Môžete ich zakúpiť ešte pred odchodom na plavbu alebo priamo na palube lode. Základné informácie nájdete v lodných novinách, ale lodný personál Vám podá podrobné informácie o možnostiach pri pulte exkurzií.

Ak však nemáte záujem o exkurziu, môžete si program na pobreží zorganizovať sami; objavovať blízke mesto na vlastnú päsť, prenajať si auto z požičovne alebo využiť služby miestnych taxikárov. Posledné sa vyplatí, najmä ak ste 3 či 4. Vo väčšine prístavov Vám taxikári priamo ponúknu program na návštevu tamojších atrakcií, nielen jednoduchý odvoz, a často sa prejavia ako šikovní a znalí sprievodcovia.

Pozor! Ak si program či exkurziu v prístave zabezpečujete sami, dbajte na to, aby ste sa bezpodmienečne vrátili na loď v limite stanovenom v lodnom deníku! 

Trasa/ právo na zmenu
Spoločnosť si vyhradzuje právo podľa svojho uváženia a/alebo podľa uváženia kapitána každej lode (ktoré sa nesmie uplatňovať neprimerane) rozhodnúť, či sa loď odkloní od naplánovanej, resp. bežnej trasy, či sa plavba lode časovo posunie alebo oneskorí, či budú plánované prístavy zastavenia vynechané alebo zmenené, či sa zabezpečí v zásade rovnaká preprava inou loďou, či bude loď odtiahnutá alebo či sa nechá odtiahnuť alebo či pomôže iným lodiam alebo vykoná iné podobné úkony, ktoré sú podľa názoru spoločnosti a/alebo kapitána vhodné alebo nutné pre bezpečnosť cestujúcich, lode a posádky. Za takýchto okolností nenesie spoločnosť ani dopravca voči cestujúcemu zodpovednosť ani povinnosť finančnej kompenzácie. 

Prepitné za služby
S výnimkou niektorých lodných spoločností (AIDA, TUI, Pullantur, Silversea, Seabourn, Regent 7 Seas, Oceánia…), kde je táto položka zahrnutá už v cene plavby, sa všetky palubné služby (upratovanie kajuty, obsluha pri večeri a pod.) účtujú ako servisný poplatok tzv. prepitné. Úhrada tohto prepitného sa vyžaduje na konci plavby a jeho výška závisí od počtu dní, v ktorých boli služby poskytované. Servisné poplatky slúžia k udržaniu vysokého štandardu služieb pre cestujúcich.
Tento poplatok činí cca € 10-14 na deň a osobu, v závislosti od lodnej spoločnosti, itineráru a kategórie ubytovania.

Cennosti
Všetky kajuty sú vybavené bezpečnostnými schránkami. Lodná spoločnosť nenesie žiadnu zodpovednosť za stratu či odcudzenie peňazí alebo cenností, ktoré sú uložené v kajutách či batožine alebo sú ponechané bez dozoru.

Fajčenie
V súlade s celosvetovými štandardami je pre nefajčiarov na lodiach vyhradeného viac priestoru než pre fajčiarov. Fajčenie je povolené iba v presne označených priestoroch (s intenzívnejším alebo modifikovaným prívodom čistého vzduchu).
Z dôvodu predpokladaného a dokázaného nebezpečenstva vzniku požiaru je fajčenie zakázané aj v kajutách, pričom tento zákaz sa u väčšiny lodných spoločností vzťahuje aj na balkóny.

Fajčenie je potom povolené v niekoľkých baroch po jednej strane (označenej nápismi) vonkajšieho priestoru palubného bazénu, kde sú zároveň nainštalované popolníky.
Ohorky cigariet nikdy neodhadzujte cez palubu lode, pretože vietor by ich mohol zaviať späť, čo by mohlo znamenať nebezpečenstvo vzniku požiaru.

Elektrické napätie
Na palube všetkých lodí je k dispozícii elektrická sieť s napätím 110V/220V. V prípade potreby môžu cestujúci požiadať o príslušné adaptéry do sieťových zásuviek na recepcii.

Špeciálne príležitosti
V prípade, že oslavujete narodeniny, výročie alebo chcete iba milo prekvapiť, každá lodná spoločnosť ponúka výber z viacerých možností: fľaše šampanského, kytice čerstvých kvetov, jahody v čokoláde, torty rôznej veľkosti... . My z Oneworld Travel – Luxusné plavby Vám radi budeme asistovať.

Práčovňa
Všetky spoločnosti ponúkajú za poplatok služby práčovne. Cenník nájdete vo svojej kajute alebo sa informujte na Recepcii.

Ubytovanie
I napriek tomu, že budete mať pocit ako v pohodlnom hoteli, netreba zabúdať na to, že ste na lodi a loď je mechanický stroj.  V závislosti od destinácie, počasia, umiestnenia kajuty, veku a konštrukcie lode je preto možné, že počas plavby môžete na palube cítiť vibrácie alebo dokonca zvuk motorov. Stáva sa to najmä v najnižších (a najlacnejších) kategóriách, s kajutami umiestnenými na nevýhodnejších pozíciách. Ak teda máte zvýšenú citlivosť na hluk alebo veľmi ľahký spánok, odporúčame zvoliť si niektorú z vyšších kategórií ubytovania.
Na lodiach sa taktiež nepretržite vykonávajú práce nevyhnutnej údržby lode; spravidla v skorých ranných hodinách alebo počas zastávky na pevnine.  
Tieto skutočnosti sú nie sú dôvodom na reklamáciu a nie je teda možné požadovať výmenu kajuty či kompenzáciu.